Alaraajan fysioterapia

Olkapään fysioterapia

Rangan alueen fysioterapia

Intialainen päähieronta

Purentaan ja päänsärkyihin liittyvä fysioterapia

Erikoisosaaminen

Fysio&Fitnessin erikoisosaaminen mm. seuraavista alueista:

Rangan alueen fysioterapia: Kaula-, rinta- ja lanneranka
Olkapään fysioterapia: Koko hartiarenkaan hoitaminen
Alaraajan fysioterapia: Alaraajojen toiminnallisten häiriöiden hoitaminen
Purentaan ja päänsärkyihin liittyvä fysioterapia: Erilaisten purennasta johtuvien vaivojen hoitaminen

Ranka

Alaselkä- ja niskakipu ovat yleisimpiä tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Kiputilat menevät monesti itsestään ohi, mutta osalla tilanne kroonistuu ja lisäksi kipujaksojen uusiutuminen on yleistä. Kipuun liittyy monenlaisia toiminnallisia muutoksia, jotka ilmenevät esimerkiksi lihasvoiman ja -kestävyyden heikentymisenä sekä asento- ja liikehallinnan häiriöinä. Kivun hellittäessä unohdetaan usein, että selän ja niskan toiminnallinen tilanne ei ole sen parempi, kuin mitä se oli ennen kipujaksoa.

Taustalla voi olla jo pitkään jatkunut liikkeen kontrollin häiriö tai liikehäiriö. Liikkeen kontrollin häiriötiloissa kontrolli on heikentynyt oireilua aiheuttavassa liikesuunnassa, mutta samassa liikesuunnassa ei kuitenkaan ilmene liikerajoitusta, ja usein häiriötiloissa onkin tyypillistä, että potilaat käyttävät tiedostamattaan kaiken aikaa provokatiivisia asentoja ja liikemalleja.

Liikehäiriöissä normaali fysiologinen liike on rajoittunut kivun kokemuksen vuoksi. Asiakkaat ovat hyvin tietoisia kivusta ja liikesuunnasta tai -suunnista, joissa kipua ilmenee. He pelkäävät kivuliasta liikesuuntaa ja ovat haluttomia tekemään provokatiivisia liikkeitä (välttämiskäyttäytyminen). Yliherkkyys kivulle, virheelliset uskomukset, ja kivun kautta "eläminen" johtavat kivun sentralisoitumiseen ja motorisen suojarefleksin vahvistumiseen.

Riittävän tarkka tutkiminen ja sitä kautta rankakipujen taustalla olevien primäärisyiden löytäminen on ainoa oikea keino aloittaa kuntoutus ja saada lopulta pysyvä apu kipujen ja ongelmien voittamiseksi. Fysioterapeutin pitää nähdä laajemmin, eikä vain katsoa ja hoitaa yhtä niveltä. Rangan virheasennoista aiheutuu turhaa kuormitusta ympäri kehoa. Asennon korjaaminen biomekaanisesti optimaaliseksi onkin yksi tärkeimmistä tavoitteista kuntoutuksessa, koska kehon taloudellisimpi toimintatapa mahdollistuu.

Olkapää

Olkanivel on elimistön liikkuvin nivel, ja toiminnallisesti olkaluun pitää kupissa kiertäjäkalvosin. Toiminnalliseen anatomiaan liittyy koko hartiarenkaan alue, johon kuuluvat lapaluu, solisluu, olkaluu, rintalasta ja kylkiluut sekä näiden väliset nivelet, niitä liikuttavat lihakset, niveliä tukevat nivelsiteet ja toiminnallisesti myös koko ranka. Kaularangan alaosan ja rintarangan yläosan myötäliikkeet mahdollistavat olkanivelen täydellisen liikkeen, jolle pohjan puolestaan luo lanneranka.

Hartiarenkaan toimintahäiriöt ja virheasennot altistavat yhdessä yläraajojen yksipuolisen kuormituksen ja huonon ergonomian kanssa koko yläraajan ylirasitukseen ja kiputiloihin. Kuntouttaminen vaatii asiantuntevaa ja kokonaisvaltaista tutkimista ja hoitoa, jotta optimaalinen ja kivuton toiminta palautuu.

Alaraaja

Alaraajojen erilaiset toiminnalliset häiriöt ja kiputilat ovat yleisiä. Yksipuolinen kuormitus ja toisaalta lyhytkestoinen voimakas rasitus johtavat helposti alaraajan liialliseen tai epätarkoituksenmukaiseen kuormittumiseen ja kiputilojen kehittymiseen. Nilkan ja jalkaterän toimintahäiriöt voivat aiheuttaa ongelmia myös ylemmäksi liikeketjussa, kuten polven ja lonkan alueelle tai lantioon ja rankaan.

Tutkimalla sekä passiivisesti että aktiivisesti kartoitetaan poikkeavuudet alaraajan normaalista toiminnasta ja selvitetään syyt oireiluun. Usein syynä nilkan, jalkaterän ja polven alueen häiriintyneeseen toimintaan ovat lihasepätasapainon ongelmat ja heikkoudet alaraajan tukilihaksissa tai nivelten toimintahäiriöt, joihin pyritään puuttumaan harjoittelun kohdentamisella oikeisiin lihaksiin ja koko alaraajan linjaukseen.

Aina kohdennettu harjoittelu ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan avuksi mobilisointia/manipulaatiota nivelten liikehäiriön korjaamiseksi. Mahdollistetaan alaraajojen normaalit liikeradat ja luodaan edellytykset harjoittelun onnistumiselle. Tavoitteena on optimoida kuormitusolosuhteet ja luoda edellytykset paranemiselle.

Purenta ja päänsäryt

Purentaan liittyvät ongelmat ja päänsäryt

Arviolta jopa puolet aikuisista kärsii eriasteisista purentaan liittyvistä vaivoista. Tällaisia vaivoja ovat muun muassa leukanivelten naksuminen, puremalihasten kivut, leuan liikehäiriöt ja väsyminen, toistuvat päänsäryt, niska-hartiaseudun säryt, korvaoireet, huimaus, puutumiset kasvojen alueella ja arkuus pään alueella. Hampaiden voimakas kuluminen ja paikkojen jatkuva lohkeilu voivat olla merkkejä purentaongelmasta.

Apua on saatavissa fysioterapeuttisin keinoin, mutta on tärkeää huomioida tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa laajemmin, sillä usein purennassa ilmenevät oireet ovat merkki monen eri tekijän yhteisvaikutuksesta. Lihas- ja hermokipuja lievitetään sekä manuaalisesti että harjoitteiden avulla. Fysioterapian tavoitteena on pysyvän helpotuksen saaminen tilanteeseen, joten heti tilanteen salliessa ohjataan spesifien harjoitteiden lisäksi erilaisia koko kehon asentokontrolliin liittyviä harjoitteita.

Intialainen päähieronta

Intialainen päähieronta on ikivanha intialainen hoitomuoto, joka lievittää arkielämän stressiä ja tehoaa särkeviin sekä jäykkiin niskahartiaseudun lihaksiin. Se on yksinkertaista ja rauhoittavaa hierontaa, jonka otteina käytetään rauhallisia ja rentouttavia liikkeitä.

Hieronnassa käsitellään niska-hartiaseutu, käsivarret, pään alue, kasvot sekä korvalehdet. Rentouttava, virkistävä sekä ajatukset kirkastuttava hoitomuoto, jossa ei käytetä öljyä, sopii näin ollen tehtäväksi vaikka kesken työpäivän. Sopii myös erinomaisesti hemmotteluhoidoksi!

Kuumakivihieronta

Kuumilla kivillä ja hierontaöljyllä tehtävä hieronta on syvärentouttavaa ja lihasjännitystä laukaisevaa.

Erittäin rauhoittava kokemus. Kuumat, +50 asteiset basalttikivet tukevat klassisen hieronnan myönteisiä ja rentouttavia vaikutuksia.

Lämpö ja paine ovat kuumakivihieronnassa koko ajan läsnä, tehostamassa rentouttavan hieronnan vaikutusta. Hieronnan avulla päästään vapauttamaan jännityksiä myös kudosten syvemmistä osista. Kuumakivihieronta tehostaa aineenvaihduntaa ja lymfaverenkiertoa, puhdistaen kehoamme kuona-aineista. Miellyttävä lämpö tehostaa rentoutta kehossa, saaden aikaan ihanan raukean ja rauhallisen olon.

Ylelliseltä tuntuva kiireetön hieronta auttaa myös unettomuuteen ja eriasteisiin kipu- ja stressitiloihin.
Kuumakivihieronta auttaa tehokkaasti, mikäli etsit täyttä arjesta irtautumista ja haluat hemmotella itseäsi perusteellisesti.