Alaraajaoireet

Alaraajojen erilaiset toiminnalliset häiriöt ja kiputilat ovat yleisiä. Yksipuolinen kuormitus ja toisaalta lyhytkestoinen voimakas rasitus johtavat helposti alaraajan liialliseen tai epätarkoituksenmukaiseen kuormittumiseen ja kiputilojen kehittymiseen. Nilkan ja jalkaterän toimintahäiriöt voivat aiheuttaa ongelmia myös ylemmäksi liikeketjussa, kuten polven ja lonkan alueelle, lantioon tai rankaan (kaula-, rinta- ja lanneranka) saakka.

Vastaanotolla aktiivisesti ja passiivisesti tutkimalla kartoitetaan poikkeavuudet alaraajan normaalista toiminnasta ja selvitetään syyt oireiluun. Usein syynä nilkan, jalkaterän ja polven alueen häiriintyneeseen toimintaan ovat lihasepätasapainon ongelmat ja heikkoudet alaraajan tukilihaksissa tai nivelten toimintahäiriöt, joihin pyritään puuttumaan harjoittelun kohdentamisella oikeisiin lihaksiin ja koko alaraajan linjaukseen. Syynä alaraajaoireisiin ja esimerkiksi puutumisoireisiin voivat olla myös lannerangan tai lantion alueen ongelmat.

Aina kohdennettu harjoittelu ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan avuksi mobilisointia/manipulaatiota tai hierontaa nivelten tai lihasten liikehäiriön korjaamiseksi. Alaraajojen normaalit liikeradat mahdollistavat toiminnan normalisoitumisen yhdessä kohdennetun harjoittelun kanssa. Tavoitteena on optimoida kuormitusolosuhteet ja luoda edellytykset paranemiselle. Erikoistuminen manipulatiiviseen fysioterapiaan antaa lisää eväitä asiakkaan tutkimiselle ja hoitamiselle parhaalla mahdollisella tavalla.

Varaa aikasi fysioterapiaan helposti tästä.