Jalan puutumisoireet

Usein alaraajojen puutumisoireet tuki- ja liikuntaelinperäisiin ongelmiin liittyen ovat lannerangasta lähtöisin. Tavallisin syy selästä alaraajaan säteilevän kipuun on välilevyn pullistuma. Myös selkäydinkanavan ahtauma voi aiheuttaa iskiastyyppisen hermopuristusoireen, mutta kipu ja puutuminen ovat tyypillisesti laaja-alaisempia.

Nikamasiirtymä eli spondylolisteesi tarkoittaa nikaman siirtymistä eteenpäin suhteessa alempaan nikamaan. Kasvuikäisillä se liittyy yleensä nikaman takakaaren rasitusmurtumaan (spondylolyysi). Tavallisin oire on alaselkäkipu mutta selkä voi olla täysin oireetonkin. Kasvuiän suuriasteiset nikamasiirtymät voivat aiheuttaa myös selän ryhtivirheen, alaraajoihin säteileviä kipuja ja kävelyvaikeuksia. Aikuisiällä ilmaantuvaan, selkärangan kulumaan liittyvään nikamasiirtymään voi liittyä alaselkäsärkyä ja alaraajoihin säteilevää kipua.

Selkäydinkanavan ahtaumalla (spinaalistenoosi) tarkoitetaan hermorakenteiden puristustilaa selkäydinkanavassa. Kulumaperäiset muutokset ovat tavallisin ahtauman aiheuttaja. Lanneselän selkäydinkanavan ahtauman tyypillisin oire on alaselästä alaraajaan tai molempiin alaraajoihin säteilevä kipu, alaraajojen puutuminen ja pistely. Oireena voi olla myös iskiastyyppinen hermopuristusoire, mutta tyypillisesti kipu ja puutuminen ovat laaja-alaisempia. Oireet yleensä pahenevat kävellessä. Selkäydinkanavan ahtauman oireet ovat yleensä aaltoilevia ja voivat pahentua vuosien saatossa. Ahtauma ei korjaannu itsestään, mutta oireiden kulku on yksilöllistä ja oireet voivat ajan kanssa lieventyäkin.

Alaraajojen puutumisoireiden syy voi johtua lantion alueen ongelmista, lannerangasta tai esimerkiksi nilkan tai polven virheasennosta. Fysioterapeutti pyrkii selvittämään vastaanotolla oireiden syytä, ja ohjaamaan tarvittavat harjoitteet tai käsittelemään manuaalisesti lihaksia, nivelpintoja tai hermokudoksia puutumis- ja pistelyoireiden helpottamiseksi. Erikoistuminen manipulatiiviseen fysioterapiaan antaa lisää eväitä asiakkaan tutkimiselle ja hoitamiselle parhaalla mahdollisella tavalla.