Lonkka

Lonkka on pallonivel, joka mahdollistaa monisuuntaiset liikkeet. Lonkkaniveleen kohdistuu kova fyysinen rasitus ja kehon paino. Pallomainen reisiluunpää asettuu muotonsa johdosta hyvin lantiossa sijaitsevaan lonkkamaljaan. Rakennetta vahvistaa pehmytkudoksista muodostuva nivelkapseli. Oleellisena osana lonkan toimintaa ovat lihakset ja rustorengas (labrum eli lonkkamaljan reunus).

Lonkan kivut voivat olla peräisin nivelestä tai sen ulkopuolelta, selästä tai nivustyrästä. Vähitellen kehittyvistä lonkan kivuista yleisimpiä ovat reisiluun ison sarvennoisen limapussin tulehdus ja sarvennoiseen kiinnittyvien lihasten kiinnityskohdan tulehdukset. Limapussitulehduksia, lihasten kiinnityskohtakipuja, samoin kuin lihasjännityksestä johtuvia hankalia kipuja esiintyy myös pakaran seudussa. Tärkein iän myötä kehittyvä ongelma lonkan seudulla on nivelrikko, joka aiheuttaa vähitellen lisääntyvää kävelykipua ja nivelen liikerajoitusta. Myös yösärky on tavallista. Kipu tuntuu usein reiden etupinnalla nivustaipeen alapuolella, mutta voi tuntua laajemmaltikin, joskus lähinnä polven kipuna. Nivelrikossa lonkan liikkuvuus rajoittuu. Nivel jäykistyy ja pyrkii vetäytymään koukkuasentoon.

Fysioterapiassa pyritään luomaan nilkasta ja polvesta aina lonkkaan ja kaularinta– ja lannerankaan saakka mahdollisimman optimaaliset olosuhteet toimia kineettisenä ketjuna. Tarvittavia nivelpintoja mobilisoidaan liikkuvammiksi, kireitä lihaksia tai faskioita venytetään tai hierotaan elastisemmiksi, hermokudoksiin tehdään liikettä ja tarvittavia lihaksia pyritään vahvistamaan nousujohteisesti kipujen selättämiseksi ja toimintakyvyn parantamiseksi.

Varaa aikasi fysioterapiaan tästä