Nilkka ja jalkaterä

Nilkan ja jalkaterän erilaiset toiminnalliset häiriöt ja kiputilat ovat yleisiä. Yksipuolinen kuormitus ja toisaalta lyhytkestoinen voimakkaampi rasitus johtavat helposti alaraajan liialliseen tai epätarkoituksenmukaiseen kuormittumiseen ja kiputilojen kehittymiseen. Nilkan ja jalkaterän toimintahäiriöt voivat aiheuttaa ongelmia myös ylempänä liikeketjussa, esimerkiksi polven ja lonkan alueella tai lantiossa ja rangassa. Myös akillesjänteeseen heijastelevat ongelmat voivat olla mahdollisia.

Tyypillisiä ongelmia toimintahäiriöiden synnyssä ovat ylemmän ja alemman nilkkanivelen väliset liikehäiriöt suhteessa toisiinsa. Tällöin esimerkiksi nilkan koukistaminen kävelyssä ei tahdo onnistua tai esimerkiksi nilkan loppuojennus tuottaa kipua. Ongelmana voivat olla löysät nivelsiteet ja siihen yhdistynyt heikko liikekontrolli. Usein syynä nilkan ja jalkaterän häiriintyneeseen toimintaan ovat lihasepätasapainon ongelmat ja heikkoudet alaraajan tai lantion alueen tukilihaksissa tai nivelten toimintahäiriöt. Toimintahäiriöt voivat tulla myös rangasta rinta– ja lannerangan alueelta. Näihin pyritään puuttumaan harjoittelun kohdentamisella tarvittaviin lihaksiin ja toisaalta liikkuvuuden lisäämisellä tarvittaviin nivelpintoihin tai lihaksiin. Fysioterapian tavoitteena on optimoida kuormitusolosuhteet ja luoda edellytykset ongelman korjaamiselle. Vastaanotolla on aina tarkoituksena tutkia liikeketjua laajemmin ja kartoittaa koko ketjun toimintaa ja etsiä todellista syytä oireiden taustalla oleviin tekijöihin. Erikoistuminen manipulatiiviseen fysioterapiaan antaa lisää eväitä asiakkaan tutkimiselle ja hoitamiselle parhaalla mahdollisella tavalla.

Käydessään meillä fysioterapiassa, asiakkaalla on etuna käyntiemme yhteydessä kuntosali Fressi Sykkeen veloitukseton käyttö, mikä sijaitsee aivan hoitohuoneen vieressä. Näin kuntoutus mahdollistuu nousujohteisesti, ja voimme varmistaa sen etenemisen käytännön tasolla parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi hoitohuoneessa on juoksu/kävelymatto missä nilkan hallintaa on hyvä arvioida, ja asiakkaan helppo harjoitella.

Varaa aikasi fysioterapiaan tästä