Akillesjänne

Akillesjänteen kipu ja tulehdus on kohtuullisen yleinen ongelma aktiiviliikkujalla. Kun akillesjänteessä esiintyy kipua, se paikantuu useimmiten jänteen keskialueelle. Myös kantaluun kiinnityskohta on tyypillinen kipukohta. Akillesjänteen tendinopatialla tarkoitetaan yleensä ylirasituksesta johtuvaa akillesjänteen vaivaa, johon liittyy kipu liikunnan ja fyysisen työn aikana, jänteen alueen jäykkyys etenkin aamuisin sekä jänteen kosketusarkuus ja paksuuntuminen.

Akuuttivaiheessa tehokkain ja tärkein hoitomuoto on kuormituksen keventäminen ja lepo. Oireita voidaan myös lieventää kylmähoidolla ja tulehduskipulääkekuurilla. Tulehduskipulääkekuurin yhteydessä on tärkeää muistaa, että jos jännettä kuormitetaan ja syödään tulehduskipulääkkeitä, ongelma ei tule poistumaan vaan kivut palaavat hyvin todennäköisesti välittömästi kuurin lopettamisen jälkeen. Hoitoa lähestyttäessä on tärkeää erottaa aina oireen hoitaminen ja todellisen taustasyyn selvittäminen sekä korjaaminen.

Fysioterapiassa on aiheellista tutkia nilkan toimintaa lantioon ja lannerankaan saakka hieman tarkemmin. Liian vähäinen tai liiallinen kontrolloimaton liike nivelpinnoilla tai lihasten kireys tai heikkous voivat aiheuttaa toistuvaa virhekuormitusta akillesjänteen alueelle.  Näiden syy-seurausyhteyksien selvittely on aina paikallaan, jotta tilanne saadaan rauhoittumaan. Isometrisille ja ekstentrisille harjoitteille voi olla paikkansa, kunhan muu tilanne on kartoitettu. Erikoistuminen manipulatiiviseen fysioterapiaan antaa lisää eväitä asiakkaan tutkimiselle ja hoitamiselle parhaalla mahdollisella tavalla.

Varaa aikasi fysioterapiaan tästä