Olkapää

Olkanivel on elimistön liikkuvin nivel, ja toiminnallisesti olkaluun pitää kupissa kiertäjäkalvosin. Toiminnalliseen anatomiaan liittyy koko hartiarenkaan alue, johon kuuluvat lapaluu, solisluu, olkaluu, rintalasta ja kylkiluut sekä näiden väliset nivelet, niitä liikuttavat lihakset, niveliä tukevat nivelsiteet ja toiminnallisesti myös koko ranka. Kaularangan alaosan ja rintarangan yläosan myötäliikkeet mahdollistavat olkanivelen täydellisen liikkeen, jolle pohjan puolestaan luo lanneranka.

Hartiarenkaan toimintahäiriöt ja virheasennot altistavat yhdessä yläraajojen yksipuolisen kuormituksen ja huonon ergonomian kanssa koko yläraajan ylirasitukseen ja kiputiloihin. Kuntouttaminen vaatii asiantuntevaa ja kokonaisvaltaista tutkimista ja hoitoa, jotta optimaalinen ja kivuton toiminta palautuu.

Kipujen syntyyn voivat vaikuttavat kulumat, pitkäaikaiset jännevauriot/-repeämät tai nivelen sisäisen rustorenkaan (labrum) vauriot. Lisäksi esimerkiksi jäätynyt olkapää (frozen shoulder, adhessiivinen kapsuliitti) voi aiheuttaa olkanivelen pitkäaikaisen tulehdustilan ja voimakkaat liikerajoitukset. Kiertäjäkalvosinoireyhtymä on yleisin syy olkapääkivuille yli 40-vuotiailla aikuisilla. Olkapään ongelmista kärsivillä ihmisillä voi esiintyä olkapään liikkeisiin liittyvää kipua tai liikerajoitusta, leposärkyä, voimattomuuden tunnetta tai liiallisen liikkuvuuden (instabiili/liian liikkuva/sijoiltaan mennyt olkapää) tunnetta.

Oireisiin voi saada apua fysioterapeutin ohjauksessa manuaalisten käsittelyjen ja spesifisti kohdennetun harjoittelun yhdistelmällä. Käydessään meillä fysioterapiassa, asiakkaalla on etuna käyntiemme yhteydessä kuntosali Fressi Sykkeen veloitukseton käyttö, mikä sijaitsee aivan hoitohuoneen vieressä. Näin kuntoutus mahdollistuu nousujohteisesti, ja voimme varmistaa sen etenemisen käytännön tasolla parhaalla mahdollisella tavalla.