Jäätynyt olkapää, Frozen shoulder

Kun olkapää vähitellen kipeytyy ja jäykistyy, voi kyseessä olla jäätynyt olkapää, frozen shoulder eli adhesiivinen kapsuliitti. Jäätynyt olkapää kehittyy, kun sitä ympäröivä nivelkapseli alkaa paksuuntua ja kiristyä. Nivelneste voi vähentyä ja olkapäähän voi kehittyä kiinnikkeitä. Tyypillistä jäätyneelle olkapäälle on oireiden pitkä kesto.

Tarkkaa syytä jäätyneen olkapään kehittymiselle ei tunneta. Tyypillisesti vaivasta kärsivä kertoo olkapään kivun ja jäykkyyden lisääntyneen vähitellen ilman selkeää vammamekanismia. Ennen tyypillistä jäätyneen olkapään oireiston kehittymistä voi olkapää olla oireillut lievempänä jo pitkään. Jäätynyt olkapää voi kehittyä myös leikkauksen ja tapaturman jälkitilana. Oireisto kehittyy usein keski-iässä ja on yleisempi naisilla kuin miehillä. Diabeetikoilla jäätynyttä olkapäätä esiintyy selvästi enemmän kuin muilla.

Tyypillisiä jäätyneen olkapään oireita ovat olkapään alueen kivut, yleensä myös leposärky, sekä voimakkaasti rajoittuneet olkanivelen liikeradat. Kättä ei saa nostettua ylös ja myös olkapään kiertoliikkeet ovat huomattavan rajoittuneet. Monet päivittäiset askareet, kuten pukeutuminen, muuttuvat hankaliksi. Käsi kipeytyy jo melko vähäisestäkin rasituksesta. Särky valvottaa usein myös öisin.

Vaikka jäätyneen olkapään toipuminen on hidasta, ennuste on hyvä. Usein olkapään kivut helpottavat kokonaan ja olkanivelen toiminta voi palautua lähes ennalleen, kun kuntoutuksesta huolehditaan. Kivun hoitoon voi käyttää tulehduskipulääkkeitä, kylmähoitoa, ja tarvittaessa kortisonipiikin. Liikeharjoittelua on suositeltavaa tehdä kevyesti päivittäin. Fysioterapiassa olkanivelen, rintarangan ja kaularangan alueen mobilisointien avulla sekä harjoittelun avulla on tarkoitus palauttaa olkanivelen täysi liikkuvuus ja toimintakyky. Kotiharjoittelun ohjaus ja suunnittelu on oleellinen osa jäätyneen olkapään kuntoutusta. Narkoosimanipulaation käyttö on vähentynyt jäätyneen olkapää hoitomenetelmänä, mutta voi joissakin tilanteissa olla edelleen perusteltua. Erikoistuminen manipulatiiviseen fysioterapiaan antaa lisää eväitä asiakkaan tutkimiselle ja hoitamiselle parhaalla mahdollisella tavalla.

Varaa aikasi manipulatiiviseen fysioterapiaan tästä