Kiertäjäkalvosinrepeämä

Kiertäjäkalvosin (Rotator cuff) on neljän eri olkapäälihaksen muodostama jännekalvorakenne, jonka välityksellä nämä lihakset kiinnittyvät olkaluuhun. Näitä lihaksia ovat m.supraspinatus, m.infraspinatus, m.subscapularis ja m.teres minor.  Kiertäjäkalvosimen lihakset osallistuvat olkaluun liikuttamiseen, mutta tärkein tehtävä on säilyttää olkaluun pään asento optimaalisena suhteessa lapaluun nivelkuoppaan kättä liikutettaessa.

Olkapään kiertäjäkalvosimen vauriot ovat yleisiä ja niiden esiintyvyys kasvaa iän myötä jänteiden heikentyessä. Kiertäjäkalvosimen repeämä voi olla koko jänteen paksuuden käsittävä vaurio tai vain osittainen vaurio. Yleisimmin vaurioita todetaan ylemmän lapaluulihaksen jänteessä (supraspinatus-jänteessä), ja vaurio ulottuu vammamekanismin mukaan myös muiden jänteiden alueelle. Kiertäjäkalvosimen repeämä syntyy useimmiten silloin, kun kaadutaan olkapää tai ojennettu käsi edellä tai tiputaan ja jäädään roikkumaan käden varaan. Erityisesti yli 45-vuotiailla kiertäjäkalvosin repeää usein olkapään sijoiltaanmenon yhteydessä.

Oireet alkavat nopeasti vamman jälkeen: Olkavarsi on voimaton, liikkeet aiheuttavat kipua ja ovat rajoittuneet. Olkavartta on mahdoton nostaa sivulle yli hartiatason. Tällaisissa tapauksissa on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle ja tutkituttaa mahdolliset vauriot. Pienten repeämien tapauksissa, joita ei operoida, on syytä ottaa yhteyttä fysioterapeuttiin ja suunnitella tulevaa kuntoutusta. Alussa toteutettu manuaalinen käsittely esimerkiksi kaula-, rintarangan tai olkapään takakapselialueelle voi helpottaa särkyä merkittävästi. Olkapään syvien lihasten tarkasti kohdennetut liike- ja voimaharjoitteet sekä asteittainen rasituskestävyyden palauttaminen ovat tärkeässä roolissa oireiden poistamiseksi. Olkapään syvien lihasten yhtäaikainen kontrolli lapatuen kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Fysioterapian keskeisenä tarkoituksena on lisätä asiakkaan ymmärrystä vaivastaan ja ohjeistaa konkreettisia neuvoja oireen lievittämiseksi. Erikoistuminen manipulatiiviseen fysioterapiaan antaa lisää eväitä asiakkaan tutkimiselle ja hoitamiselle parhaalla mahdollisella tavalla.

Varaa aikasi tästä