SI-nivelkivut

Esimerkkinä lantiorenkaan alueen ongelmista mainittakoon risti-suoliluunivelen (SI-nivelen) kipu. SI-nivelen kipu tarkoittaa alaselässä sijaitsevan risti-suoliluunivelen kipua. SI-nivelellä tarkoitetaan selkärangan alaosan ristiluun ja lantiomaljan muodostavan suoliluun väliin jäävää nivelrakoa. Sen syynä voivat olla alaselän toimintaan liittyvät viat tai selkärankareuma. SI-nivelen kipu paikantuu alas ristiselkään, mutta se voi säteillä myös pakaraan tai nivusiin. SI-nivel pyrkii lieventämään lantioon kohdistuvaa rasitusta ja jakamaan kuormitusta alaselän ja jalkojen välillä. SI-nivelen liike on erittäin pieni, sitä ympäröivien ja tukevien vahvojen nivelsiteiden ansiosta. Ongelmia ilmaantuu useimmiten, jos nivelen normaali liikkuvuus muuttuu eli nivel lukkiutuu ja alkaa rajoittamaan liikettä tai nivelestä tulee yliliikkuva. Toimintahäiriö SI-nivelessä voi rasittaa selkää epänormaalilla tavalla.

SI- eli risti-suoliluunivel on tasonivel, joita on kaksi kappaletta ja ne sijaitsevat lantion alueella. SI-nivelten kautta ristiluu niveltyy suoliluihin lantion takaa selkärangan alaosasta. Lisäksi lantiossa on häpyluuliitos, joka on myös nivelen kaltainen rustoinen liittymä. Se yhdistää suoliluut edestä. Siinä ei ole liikettä. SI-nivelten ympärillä on vahvat sidokudosrakenteet, jotka tietyiltä osin yhdistyvät lanneselkäkalvoon (thoracolumbal fascia).

SI-nivel toimii rasituksen lievittäjänä ja välittää alaraajojen ja selkärangan välisiä voimia. Epäsuorasti SI-niveliä tukevia lihaksia keskivartalossa ja lantion alueella on useita ja ne vaikuttavat SI-nivelten ja lantion stabiliteettiin. SI-nivelen toimintahäiriössä hoitona on SI-nivelen manipulaatio tai mobilisaatio, sekä tarkasti kohdennettu harjoittelu. SI-nivelten toimintahäiriöiden hoidossa ja ehkäisemiseksi on tärkeää pitää keskivartalon ja lantion alueen lihaksisto hyvässä kunnossa säännöllisellä harjoittelulla. On tarpeen tehdä monipuolista yleisharjoittelua ja lisäksi myös spesifiä harjoittelua. Fysioterapeutin tai hierojan suorittamasta lihaskalvojen eli faskioiden ja muiden pehmytkudosten manuaalisesta käsittelystä on hyötyä.

SI-nivelen virheasento voi syntyä äkillisen iskun, kaatumisen tai esimerkiksi kuoppaan astumisen seurauksena. Kivun tai virheasennon voi myös aiheuttaa äkillinen kierto- tai taivutusliike. SI-nivel voi myös olla yliliikkuva esimerkiksi raskauden tai nivelsiteen venähdyksen seurauksena. SI-nivelten tulehdustila eli sakroiliitti on tyypillinen löydös selkärankareumassa. SI-nivelestä johtuva kipu voi olla toispuoleista, kipu voi tuntua alaselässä ja pakaran yläosassa viiltävänä kipuna tai säteillä syvälle pakaraan, nivustaipeeseen ja reiteen. Kipu saattaa voimistua kun kyseiselle puolelle asetetaan enemmän painoa, minkä vuoksi kävely ja juoksu voivat pahentaa oireita. Lonkan liikkuvuus voi olla rajoittunut ja kivun puoleisella kyljellä nukkuminen voi aiheuttaa kipua.

Lantiorenkaan alueella on runsaasti pieniä lihaksia, jotka voivat aiheuttaa kiputiloja. Lantiorenkaan etupuolella lonkan koukistajalihas voi kipeytyä toistuvista ja liian yksipuolisista kuormituksista. Tällöin kyseessä voi olla limapussin ärtyneisyyttä tai lihaksen jänteen ylikuormittuneisuutta. Pieni lihas lantion ja reisiluun välillä (nelikulmainen reisilihas) voi aiheuttaa ärsytystä pakaran alaosissa. Tällöin harjoittelun lisäksi fysioterapeutin tai hierojan suorittamasta lihaskalvojen eli faskioiden ja muiden pehmytkudosten manuaalisesta käsittelystä on hyötyä.

Lantion alueen ongelmissa lihasvoimaharjoitusten tavoitteena on parantaa lantion hallintaa ja vahvistaa lantion, pakaroiden ja alaselän tukilihaksia ja sitä kautta korjata lantion alueen lihasepätasapainoa. Mobilisaatiosta, manipulaatiosta ja hieronnasta on apua SI-nivelen lukkiutumiseen liikkuvuuden parantamisen kautta, ja harjoittelusta on apua kontrollin parantumisen kautta. Käydessään meillä fysioterapiassa, asiakkaalla on etuna käyntiemme yhteydessä kuntosali Fressi Sykkeen veloitukseton käyttö, mikä sijaitsee aivan hoitohuoneen vieressä. Näin kuntoutus mahdollistuu nousujohteisesti, ja voimme varmistaa sen etenemisen käytännön tasolla parhaalla mahdollisella tavalla.