Tenniskyynärpää

Tenniskyynärpää on olkaluun ulomman nivelnastan alueella tuntuva kiputila, mikä esiintyy yleensä vahvemman käden puolella. Suurin riski tenniskyynärpään kehittymiseen on niillä henkilöillä, jotka joutuvat työssään kuormittamaan kyynärvarren lihaksia suurella voimalla ja toistomäärillä ranteen ollessa vääntyneenä. Tenniskyynärpääongelmaan liittyy sekä ranteen ojentajalihasten jänteiden rakenteellisia muutoksia että hermostollisia muutoksia, jotka vaikuttavat kyynärvarren lihasten toimintaan.

Tenniskyynärpää oireet ovat kipu olkaluun uloimman nivelnastan kohdalla, painelukipu nivelnastan alueella ja kivun lisääntyminen vastustetun ranteen ojennuksen aikana. Myös puristusvoimaa vaativat suoritukset aiheuttavat tenniskyynärpääpotilailla kivun lisääntymistä. Kyynärvarren lihasten voima on tenniskyynärpääpotilailla alentunut. Vaivalla on taipumus kroonistua, jos kyynärvarren lihasten kuormitusta jatketaan. Vaikuttava tenniskyynärpään hoito edellyttää mahdollisten muiden kyynärvarren alueen kipujen aiheuttajien, kuten hermo- ja nivelperäisten kipujen poissulkua. Usein ongelmia on hartiarenkaan alueella siten että lapahallinta ja olkapään hallinta pettävät aiheuttaen virhekuormitusta yläraajojen, kaularangan ja rintarangan niveliin ja nikamiin ja liiallista venytystä hermokudoksiin. Näiden toimintahäiriöiden korjaaminen yhdessä fysioterapeutin kanssa manuaalisten käsittelyiden, neuvonnan ja asteittaisen nousujohteisen harjoitusohjelman avulla ovat oleellinen osa tenniskyynärpääongelmien hoidossa.