Urheilijoiden fysioterapia

Fysioterapialla on keskeinen asema urheiluvammojen ennaltaehkäisyssä. Niin kilpaurheilijoiden kuin kuntoilijoidenkin kohdalla ennaltaehkäisevän fysioterapian avulla vältettäisiin monta sellaista vammaa/kiputilaa, jotka vaativat pitkiä hoitojaksoja ja aiheuttavat harjoittelu- ja kilpailukauden katkeamisen ja mahdollisesti samanaikaisen sairauspoissaolon työelämästä.

Kova harjoittelu asettaa tuki- ja liikuntaelimistölle suuria vaatimuksia, eikä elimistön voimantuotto- ja liikeketjujärjestelmä pysy terveenä, jos sen toiminta on virheellistä. Asennonhallinta- ja liikkuvuusongelmat ovat suurimpia rasitusvammojen syitä, koska ne johtuvat nivelten ja nikamien liikkuvuuksien epäsymmetriasta ja aiheuttavat rankasti harjoittelevalle urheilijalle nopeasti pehmytkudostulehduksista johtuvia kipuja. Tähän kipuun pitää reagoida nopeasti korjaamalla toimintahäiriö ja hoitamalla tulehdus. Erikoistuminen manipulatiiviseen fysioterapiaan antaa lisää eväitä asiakkaan tutkimiselle ja hoitamiselle parhaalla mahdollisella tavalla.

On tärkeää opettaa urheilijalle asennonhallintaa kehittävät harjoitteet. Samalla kun liikeketju ja asennonhallinta korjaantuu ja rasitusvammat paranevat, alttius urheiluvammoihin pienenee.

Vastaanotolla toteutetaan ennen leikkausta tehtävää ja leikkauksen jälkeen tapahtuvaa fysioterapiaa ja ohjataan siihen liittyviä harjoitteita nousujohteisesti. Tyypillisimpiä fysioterapiaan hakeutumisen syitä ovat erilaiset rangan oireet kuten niskan, rintarangan tai alaselän kivut. Yleisiä alaselkäkipujen syitä ovat välilevyn pullistumat, iskias, noidannuoli tai lantion alueen oireista SI-niveloireet. Erilaiset yläraajaoireet olkapäähän liittyen kuten kiertäjäkalvosinoireyhtymä (rotator cuff) tai jäätynyt olkapää, tenniskyynärpää tai purentaongelmat on syytä tulla hoidattamaan. Alaraajan puolelta lonkan, polven ja nilkan erilaiset ongelmat ovat käyneet tutuiksi, joista mainittakoon esimerkiksi plantaarifaskiitti, lumpion sijoiltaan meno, polven eturistisidevamma ja kierukkavamma.

Vastaanotolla voidaan tehdä erilaisia kuntosaliohjelmia urheilijan oman lajin tai kuntoutuksen tueksi, tai vastaamaan tavoitteellista kilpaurheilua. Kauttamme onnistuvat myös eri ammatteihin vaadittaviin kuntokokeisiin, kuten poliisikouluun tai pelastusopistoon liittyvien kuntosaliohjelmien rakentaminen ja urheilijan ravintovalmennus. Kuntosaliharjoittelu tapahtuu alussa kanssamme, ja tekniikoiden harjoittelu ja ohjaus optimaalisesti asiakkaan ongelmaan kytkeytyen on oleellinen osa koko prosessia.