Hieronta

Klassinen hieronta on osalle hemmotteluhetki, toisille iso osa palautumista harjoituksista, joillekin hengähdys arjen kiireestä ja stressistä. Sairaanhoidossa hieronta on usein osana muuta hoitoa jolloin tavoitteena voi olla esimerkiksi kivun lievittäminen, lihasten rentouttaminen, lihasten herkistäminen, turvotuksen poistaminen, sidekudoskiinnikkeiden irrottaminen tai

lihaskovettumien poistaminen. Hieronta lieventää esimerkiksi harjoitusten tai työn aiheuttamaa lihasten jännitystilaa, parantaa verenkiertoa, nestekiertoa, lisää elastisuutta lihaskudokseen, rentouttaa, poistaa elimistöstä kuonaa ja lievittää kipuja.

Klassinen hieronta on perinteinen kehoon ja mieleen vaikuttava hoitomuoto. Klassisessa hieronnassa käsin tehdyillä pehmeisiin kudoksiin kohdistuvilla, rytmisillä ja liikkuvilla otteilla kudoksia painaen ja venyttäen pyritään rauhoittamaan tai edistämään erilaisten kudosten toimintoja.

Hieronnalla hoidetaan ja ennaltaehkäistään esimerkiksi päänsärkyä ja lihaskireyksiä, purentaan liittyviä ongelmia, alaselän kipuja, niskan kipuja, alaraajaoireita, rintarangan kipuja, olkapääkipuja, tenniskyynärpäästä aiheutuvat kireyksiä, sekä lihaskireyksistä johtuvia mahdollisia toimintahäiriöitä. Hieronnalla on mahdollisuus alentaa stressitasoja. Oman terveyden arvostaminen on tärkeää ja hetken irtiotto tekee varmasti jokaiselle hyvää.

Klassisen hieronnan vaikutukset ovat kokonaisvaltaiset. Se vilkastuttaa verenkiertoa ja imunestekiertoa, helpottaa kuona-aineiden poistumista elimistöstä sekä lievittää lihaskipuja ja- jännitystä. Laskimoihin kohdistuva hieronta voi parantaa hierottavan kohdan verenkiertoa paikallisesti, ja sen lisäksi hieronta vaikuttaa myös imunesteen eli lymfan virtaamiseen suonissa poistaen kuona-aineita ja vähentäen turvotusta. Hieronta vaikuttaa ihoon ja ihonalaiskudoksiin lisäämällä ihon lämpötilaa ja paikallista verenkiertoa. Liian voimakas hieronta taas heikentää verenkiertoa käsiteltävissä kudoksissa.

Hieronnalla on fysiologinen vaikutus kivun tuntemiseen. Porttikontrolliteorian mukaan ohuissa ja hitaissa hermosäikeissä kulkevat kipuimpulssit estetään aikaansaamalla tuntoimpulsseja, jotka kulkevat paksuissa ja nopeissa hermosäikeissä. Tällä tarkoitetaan, että niin sanottu portti keskushermostossa sulkeutuu kipuimpulsseilta, kun hieronnasta aiheutuu tuntoimpulsseja. Hieronta rauhoittaa keskushermostoa ja tuntuu mukavalta. Hoito sopiikin kaikille ja kaikenikäisille.

Klassiseen hierontaan kannattaa tulla, jos sinulla on niska- ja hartiasärkyjä, leukanivelperäisiä kipuja tai jännityspäänsärkyä, haluat eroon lihaskrampeista ja lihaskivuista, haluat apua unettomuuteen, olet stressaantunut, kuntoilet aktiivisesti tai teet ruumiillisesti vaativaa työtä, tai haluat vain rentoutua ja hoitaa kehoasi. Meillä on erityisosaamista kivun hoidosta ja siihen liittyvistä menetelmistä vastaanotolla.

Ajanvaraukseen